A-kasserne får eneansvaret for de nyledige – og flere digitale samtaler
Fra 2024 er det slut for de ledige med at rende mellem jobcenter og a-kasse. I hvert fald i de 3 første måneder af ledigheden, hvor a-kasserne får eneansvaret for kontakten til de ledige.
Det er resultatet af en ny aftale om beskæftigelsesområdet, som regeringen har indgået med med SF, Enhedslisten, Dansk Folkeparti og nogle løsgængere for at forenkle kontaktforløbet for alle ledige dagpengemodtagere.
Samtidig er det aftalt, at der bliver skåret ned på antallet af samtaler. Og allerede fra den 1. januar 2023 bliver der mulighed for at holde næsten alle samtaler digitalt, hvis medlemmet ønsker det.
I CA er administrerende direktør Christian Sørbye Friis glad for aftalen.
”Ærlig talt, så har vores ledige medlemmer haft svært ved at forstå, hvorfor de skulle til samtaler om stort set det samme i både CA og jobcentret. Nu får vi mulighed for at give vores ledige medlemmer en mere overskuelig og samlet indsats i de første 3 måneder”, siger Christian Sørbye Friis.
Han ser også frem til, at der kan holdes digitale samtaler igen fra 2023:
”Erfaringen fra corona-nedlukningerne var, at mange medlemmer var rigtigt glade for at kunne tage samtalen over telefonen. Ikke kun for at undgå smitte, men også for at spare tid på transport med bil og bus og tog. Nu får medlemmerne mulighed for at vælge den samtaleform, der passer dem bedst”, siger Christian Sørbye Friis.
Men træerne vokser ikke ind i himlen, for CA’s direktør ville godt komme hurtigere i gang og have kontakten i længere tid:
”Det er en knaldgod ide at samle kontakten til de nyledige dagpengemodtagere ét sted. Men hvorfor vente til 2024, når vi kan indføre de digitale samtaler allerede fra 2023? Og hvorfor kun de første 3 måneder? Det havde givet god mening at give os ansvaret for kontakten til de ledige i de første 6 måneder, så vi kunne tage det lange seje træk ét sted. Det ville også frigøre flere ressourcer i jobcentrene til at tage sig af andre tungere grupper af ledige”, siger Christian Sørbye Friis.
Det sker fra 1. januar 2023
- Velkomstsamtalen - den første obligatoriske samtale med a-kassen for nyledige - skal fortsat ske ved fremmøde i a-kassen.
- Ved de efterfølgende møder skal den ledige selv have mulighed for at vælge mellem et fysisk møde eller en digital samtale over web eller telefon.
Det sker fra 1. januar 2024
- Antallet af samtaler med a-kassen og jobcentrene i det første halve år skæres ned fra 9 til 6 samtaler.
- De første tre samtaler inden for de første tre måneder står a-kassen for.
- De følgende tre samtaler fra 4. til 6. måned skal Jobcentret afholde.
- A-kassen kan deltage i den første samtale i jobcentret, hvis borgeren ønsker det, for at hjælpe med en god overdragelse.
- Der skal ved den første samtale i jobcentret være fokus på at bygge videre på det forløb, som den ledige har haft i a-kassen, så der sikres en god overgang fra a-kasse til jobcenter.
- Ordningen er permanent, men skal evalueres efter 2 år.